Mintinis skaičiavimas (mentalinė aritmetika) yra puiki smegenų treniruotė, gerinanti vaiko atmintį ir dėmesio koncentraciją. Geri skaičiavimo mintinai įgūdžiai būtini ne tik geram matematikos mokymo(si) turinyje numatytų faktinių žinių supratimui, bet ir išmokimui sklandžiai atlikti matematines procedūras. Efektyvus mintinis skaičiavimas reikalauja daug praktikos ir kantrybės. Siekiate maksimalaus rezultato? Praktikuokitės kasdien - sistemingas darbas užtikrina nuoseklų ir tvarų progresą.
Skaitmeninėje priemonėje mokymosi turinys neskirstomas pagal klases. Mokiniai turėtų mokytis pagal savo išgales, todėl, padedami mokytojų, tėvų, renkasi jiems aktualų mokymosi turinį. Pavyzdžiui, pagal pradinio ugdymo programą daugybos lentelę pradinukai mokosi 2 klasėje, visgi, jos kartojimasis ir įtvirtinimas išlieka aktualus ir aukštesnėse klasėse.
Žemiau pateikiamas sudEdu mokymosi turinys – tai yra dalis pradinio ugdymo matematikos programoje nurodyto mokymo(si) turinio.
1 KLASĖ (skaičiai nuo 0 iki 100)
*Tinka įgyvendinant priešmokyklinio ugdymo programą.
2 KLASĖ (skaičiai nuo 0 iki 1 000)
3 KLASĖ (skaičiai nuo 0 iki 10 000)
4 KLASĖ (skaičiai nuo 0 iki 1 000 000)
*Gabiesiems, aukštesnių klasių mokiniams, suaugusiems.
Mintinis skaičiavimas yra svarbus įgūdis, kurį reikia tobulinti nuo ankstyvo amžiaus. Tėvų parama ir pagalba gali labai prisidėti prie sėkmės šioje srityje. Praktika yra labai svarbi bet kurio įgūdžio tobulėjimui – matematika nėra išimtis. Akivaizdu, jog kasdieninis matematikos mokymasis ir skaičiavimas yra puiki investicija į vaiko ateitį.
Svarbu atsižvelgti į individualius mokinio mokymosi poreikius. Reguliarus ir sistemingas šios skaitmeninės priemonės naudojimas skatins mokinius taikyti, įtvirtinti kuo įvairesnes mintinio skaičiavimo strategijas bei atsirinkti jiems priimtiniausias ir efektyviausias. Nuoseklus praktikavimasis sudarys palankias sąlygas tvirtų mokinio mintinio skaičiavimo įgūdžių formavimuisi.
Mokinio matematikos mokymosi pažanga ir pasiekimai apibendrinami ir ugdymo laikotarpio pabaigoje įvertinami 4 lygiais: slenkstiniu (1), patenkinamu (2), pagrindiniu (3) ir aukštesniuoju (4).
Sudėtingumas: teksto supratimo užduotys skirstomos į 3 sudėtingumo lygius: lengvą, vidutinį, sunkų.
Pagalba: Po trijų nesėkmingų bandymų siūloma pirmoji pagalba – pateikiamas trečdalis tinkama tvarka sudėlioto teksto. Mokinys gali pasirinkti, ar nori naudotis pagalba – ji neprivaloma.
Norint pasinaudoti antrąja pagalba reikia būti išnaudojus pirmąją pagalbą ir dar tris kartus pabandyti atlikti užduotį. Tuomet bus pateikti jau du trečdaliai tinkama tvarka sudėlioto teksto. Trečiąja pagalba galima naudotis tik tuomet, kai išnaudotos primoji ir antroji pagalbos bei atlikti dar trys nesėkmingi bandymai. Tuomet mokiniui pateikiamas jau visas teisingai sudėliotas tekstas.
Galima pasirinkti retesnius arba dažnesnius atvejus.
Retesni atvejai: maksimalus žodžių, su nežinomomis raidėmis, skaičius yra tris kartus mažesnis nei žodžių skaičius sakinyje (pvz., šešių žodžių sakinyje gali būti du žodžiai su nežinomomis raidėmis).
Dažnesni atvejai: kiekvienas žodis sakinyje gali turėti nežinomą raidę.
Pagalbos mygtukas atsiranda tik tuomet, kai pagalba galima bent vienam žodžiui su nežinomomis raidėmis iš šių atvejų:
Žodžio pabaiga: klausimai, padedantys nustatyti žodžio galūnę (ką? (vns. G.), ko daug? (dgs. K.), kur? (vns. Vt.)), nurodomi paspaudus pagalbos mygtuką.
Pavyzdys: Berniukas ieškojo akmenuk__ (ko daug?) ir pagaliukų žol__ (kur?).
Įsidėmėtina rašyba: pagalba neteikiama.
Panašiai skambančios priebalsės: panašiai skambančių priebalsių pora (viena iš jų yra teisingas atsakymas) rodoma visą laiką – pagalbos išjungti negalima.
Pavyzdys: Skru__dėlytė (z/s) rado s___ygliuką (p/b).
Balsės ir dvibalsės: balsių i–y, u–ū, e–ė poros (viena iš poros balsių yra teisingas atsakymas) nurodomos paspaudus pagalbos mygtuką.
Pavyzdys: Vov__rėlė (e/ė) pašoko ir nuk__rė (u/ū) į lazdyną.
Pavyzdys: Tiesos ma__še (i/y) nepaslėpsi.
Rašybos užduotyse galima pasirinkti lengvesnes arba sunkesnes žodžių su nežinomomis pabaigomis kombinacijas.
Lengvesnės kombinacijos: tik vienas iš greta esančių daiktavardžių/būdvardžių gali būti pateikiamas su trūkstama pabaiga.
Sunkesnės kombinacijos: gali būti pateikta užduočių, reikalaujančių įrašyti gretimų daiktavardžių/būdvardžių pabaigas.
Pavyzdys:
ORIGINALUS SAKINYS: „Gilioje baloje gyveno vėžliukas.“
LENGVESNĖS KOMBINACIJOS: „Gil__ baloje gyven__ vėžliukas.“ ARBA „Gilioje bal__ gyven__ vėžliukas.“
SUNKESNĖS KOMBINACIJOS: „Gil__ bal__ gyven__ vėžliukas.“
Pagalba
Pagalbos mygtukas atsiranda tik tuomet, kai pagalba galima bent vienam žodžiui su nežinomomis raidėmis iš šių atvejų:
Žodžio pabaiga: kadangi kompiuteriai nesupranta konteksto, tais atvejais, kai galimi keli gramatiškai teisingi variantai, bus priimtas tik originalų tekstą atitinkantis atsakymas. Paspaudus pagalbos mygtuką, šalia tokių žodžių atsiranda papildoma informacija, padedanti išsiaiškinti, kuri žodžio pabaiga bus priimta kaip teisinga. Papildomos informacijos paaiškinimas ir pavyzdžiai pateikiami žemiau.
Nurodo žodžio (daiktavardžio arba būdvardžio), kurio pabaigą reikia įrašyti, skaičių.
Pavyzdys: Gelton__ (vns.) ir raudon__ (vns.) obuoliai guli ant stalo.
Šiuo atveju, ir pabaiga „-as“ („Geltonas ir raudonas obuoliai guli ant stalo.“), ir „-i“ („Geltoni ir raudoni obuoliai guli ant stalo.“) gramatiškai būtų teisingos. Tačiau, kaip minėta ankščiau, tik pabaiga, nurodytos originaliame tekste, bus užskaitytos kaip teisingos.
Identifikuoja atvejus, kai gramatiškai žodis gali būti vartojamas ir vienaskaita, ir daugiskaita, priklausomai nuo linksnio, arba, kai žodis gali būti vienaskaitos būdvardis arba prieveiksmis.
Pavyzdys: Juodas debes__ (vns.? dgs.?) ram__ (vns.? prv.?) slinko link mūsų.
Kadangi žodžio „debesis“ vienaskaitos vardininko forma „debesìs“ ir daugiskaitos galininko forma „dẽbesis“ rašomos lygiai taip pat, kompiuteris, nesuprasdamas konteksto, negali nustatyti, kuri forma yra teisinga, todėl pagalba nurodo, kad abu variantai galimi. Analogiška situacija žodžiui „ramiai“ – jis gali būti arba būdvardžio vienaskaitos naudininko forma „rãmiai“ (pavydužiui, „ramiai mergaitei“) arba prieveiksmis „ramiai̇̃“ (pavyzdžiui, „ramiai sėdėjo“).
Nurodo žodžio giminę. Padeda išsiaiškinti atsakymą, kuris bus priimtas kaip teisingas, kai žodis su nežinoma galūne gramatiškai gali būti ir vyriškosios, ir moteriškosios giminės.
Pavyzdys: Mokytoj__ (vyr.g.) padėjo knygą ant stalo.
Šiuo atveju, pagalba nurodo, kad atsakymas, kuris bus priimtas kaip teisingas, yra „Mokytojas“, ne „Mokytoja“.
Tokia informacija pateikimiama šalia veiksmažodžių, kurių galūnes reikia įrašyti.
Pavyzdys: Tebenešioj__ (es.l.,vns.,Ia.) tavo dovanotas apyrankes su savimi.
Šiuo atveju pagalba nurodo, kad teisingas atsakymas, kuris bus užskaitytas, yra esamojo laiko vienaskaitos pirmo asmens forma „Tebenešioju“, o ne kiti gramatiškai teisingi variantai, kaip „Tebenešiojau“, „Tebenešiojame“, „Tebenešiojo“.
Po kiekvieno bandymo būtina ištaisyti visus neteisingus atsakymus. Po trijų nesėkmingų bandymų atsiranda naujas mygtukas („Atsakymai“), kurį paspaudus pateikiami teisingi atsakymai.
Turite klausimų ar pasiūlymų? Parašykite mums! Mūsų elektroninio pašto adresas: sudedult@gmail.com